Veelgestelde vragen

Mocht u specifieke wensen of vragen hebben, neem dan contact met ons op. Wij zijn telefonisch te bereiken op 085 – 2735853 of mail naar info@asverstrooienzee.nl.

Wij geven de voorkeur aan dat u via de website uw reservering doet, zodat wij direct alle gegevens in ons systeem hebben. Wij hoeven niet meer handmatig alles in te voeren. Hierdoor is de prijs lager bij een online reservering. Mocht u toch liever niet via de website uw reservering doen, dan komen daar wel extra administratie kosten bij. Deze kunnen variëren tussen de 25 en 50 euro.

BIj ons is veel mogelijk. Neem contact met ons op wanneer u anderen wensen hebt dan mogelijk is via onze website. Wij bespreken dan met u de mogelijkheden en maken voor u een passende offerte. 

Vanuit Scheveningen en IJmuiden varen wij altijd na 15:45 uur.Deze schepen hebben wij helaas niet eerder tot onze beschikking. Wij kunnen varen tot zonsondergang. Bij de andere locaties ligt het aan de dag dat er wordt gevaren. U ontvangt van ons na de boeking binnen 2 werkdagen een bevestiging met daarin het tijdstip. Mocht u voorkeur hebben voor een bepaalde tijd, vermeldt dit dan bij de boeking.

Bij iedere locatie vindt u informatie over het schip, waaronder het maximaal aantal personen. Het maakt dus niet uit met hoeveel personen u komt als u maar rekening houdt met de maximale capaciteit van het schip. 

Zodra u alle gegevens hebt ingevuld, vindt u aan de rechterkant de betaalopties. U kunt er voor kiezen de reservering direct te betalen via; Ideal, PayPal of Creditcard. U kunt er ook voor kiezen de vaart te voldoen 48 uur voor de vaart. Uw reservering is dus gedaan, maar u betaalt 48 uur voor dat de vaart gaat plaatsvinden. 
Betalen na de vaart is dus niet mogelijk.  

Wanneer het niet mogelijk is op de gewenste datum te varen, dan gaan we samen opzoek naar een andere datum. Wilt u liever de vaart annuleren, dan is dat geen probleem en storten wij het gehele bedrag binnen 48 uur weer terug. 

Mocht u slecht ter been zijn, geef dit dan wel even aan, dan kunnen wij hierrekening mee houden met de opstap naar het schip. 

Helaas is het bij de schepen die wij aanbieden via de website niet mogelijk om middels een rolstoel aan boord te gaan. Wel kunnen wij u ander schip en ook diverse locaties aanbieden waarbij dat wel kan. Wij bespreken deze mogelijkheden graag met u per mail (info@asverstrooienzee.nl)  of telefonisch (085-2735853) en maken voor u graag een passend voorstel.

Op verzoek is catering aan boord mogelijk. U mag altijd zelf hapjes en/of drankjes meenemen. De meeste schepen hebben standaard koffie en thee aan boord. 

U mag altijd bloemen in het water gooien tijdens de plechtigheid. Kijk wel even goed of er geen elastiekjes of plastiek meer om de bloemen zit. U mag alleen dingen het water in gooien dat absoluut niet schadelijk is voor het milieu. 

Bij een bijzetting wordt het as te water gelaten middels een biologisch afbreekbare zee-urn. U komt dus niet in contact met de as. U hoeft ook geen rekening te houden met de wind. De urn wordt te water gelaten middels een touw. De urn zal nog even (1 à 2 minuten) drijven voordat deze naar de bodem zakt. De urn breekt af na ca. 48 uur. Dit hangt af van de soort zee-urn en of het zoet of zout water betreft.

Bij een verstrooiing zit de as meestal in een ronde kartonnen koker met deksel. Bij een verstrooiing moet er rekening worden gehouden met de wind. Strooi altijd met de wind mee. De as zal zodra deze in contact komt met het water vrij snel zinken. 

Veelal krijgt u de as vanuit het crematorium mee in een kartonnen strooikoker of in de CiniSafe. De CiniSafe is een kunststof box met daarin een strooigat. U kunt vanuit de CiniSafe eenvoudig verstrooien. De CiniSafe mag u weggooien bij het plastiek afval, zodat deze kan worden gerecycled. U mag de CiniSafe ook terugbrengen bij het crematorium, zij zorgen er voor dat deze op de juiste manier wordt gerecycled.

Zodra u bij ons de reservering doet en gebruikt wilt maken van één van onze uitvaartleiders, dan volgt tijdens het boekingsproces de mogelijkheid een strooikoker of zee-urn te kiezen. Onze uitvaartleider neemt de gekozen strooikoker of zee-urn mee naar het schip en zal op gepaste wijze de as voor u overzetten. 

Het is ook mogelijk bij ons op kantoor in Haarlem langs te komen, mocht u dat prettiger vinden. Wij kunnen hier ook de as voor u bewaren in onze algemene nis tot de verstrooiing of bijzetting plaatsvindt. 

U kunt ook een strooikoker of zee-urn bestellen via de website zee-urnen.nl.
De strooikoker of zee-urn wordt dan gratis bij u thuis bezorgd. Wanneer u wenst kunnen wij ook dan voor u de as overzetten op ons kantoor in Haarlem. Neem dan wel even contact met ons op voor een afspraak. Overzetten van de as doen wij dan kosteloos. 

U mag tijdens de vaart meerdere verstrooiingen of bijzettingen doen.

U mag meerdere assen bijzetten of verstrooien, een huisdier hoort daar ook bij.

Wanneer u geen gebruik wilt maken van een uitvaartleider, dan is alleen de bemanning (schipper en matroos) van het schip aan boord. U huurt dus alleen het schip en de uitvoering van de verstrooiing of bijzetting doet u zelf. De schipper of matroos geeft aan wanneer het moment daar is. U bent dus zelf verantwoordelijk voor eventueel muziek of bloemen en het meenemen van de as van uw dierbare. 

Wij kunnen de as van uw dierbare voor u ophalen en meenemen op de dag van verstrooiing / bijzetting. U moet ons daarvoor wel machtigen en hier zijn ook kosten aan verbonden. Meer hierover vindt u tijdens het boeken van uw vaart via de website.

Indien gewenst kunt u gebruik maken van onze uitvaartleider, die van de asverstrooiing of asbijzetting een stijlvolle plechtigheid maakt.
De uitvaartleider draagt zorg voor de ontvangst van het gezelschap aan boord, zorgt voor een nette opstelplaats voor de urn of strooikoker. De uitvaartleider leidt de plechtigheid (inleidend woord, gelegenheid bieden tot spreken, moment van stilte, slotwoord). Het verstrooien van de as of het bijzetten van de as, wordt naar keus door de uitvaartleider of door de familie verricht. De uitvaartleider draagt ook zorg voor het afspelen van muziek, en registreert de tijd en exacte locatie van de asverstrooiing of asbijzetting. Tevens ontvangt u van de uitvaartleider een digitaal verslag van de vaarroute.

Het ligt er aan vanuit welke haven u vaart. U kun altijd even bij ons informeren.
De meeste schepen zijn voorzien van een hoge rand waar jonge kinderen niet overheen kunnen klimmen. Het belangrijkste is natuurlijk het toezicht van de ouders!